Marea Britanie. Comercianții avertizează că deficitul de șoferi de camioane, cauzat de normele de imigrare post-Brexit, “poate anula Crăciunul”. Cer guvernului să relaxeze urgent regulile pentru a putea angaja cât mai repede șoferi străini, încât să evite o criză a lanțului de aprovizionare și o accentuare a penuriei de alimente din magazine.

marea-britanie-comerciantii-avertizeaza-ca-deficitul-de-soferi-de-camioane,-cauzat-de-normele-de-imigrare-post-brexit,-“poate-anula-craciunul”-cer-guvernului-sa-relaxeze-urgent-regulile-pentru-a-putea-angaja-cat-mai-repede-soferi-straini,-incat-sa-evite-o-criza-a-lantului-de-aprovizionare-si-o-accentuare-a-penuriei-de-alimente-din-magazine.

Tot mai multe companii se văd nevoite să-și reducă oferta de produse din cauza crizei lanțului de aprovizionare, provocate de deficitul de șoferi de camioane. McDonald’s a anunțat săptămâna aceasta că a scos din lista sa de produse milkshake-urile și alte băuturi pe bază de lapte, în restaurantele sale din Anglia, Scoția și Țara Galilor. Compania precizează că problemele legate de lanțul de aprovizionare îi afectează 1.250 de puncte de vânzare. 

De asemenea Nando’s a fost nevoit să închidă aproximativ 50 de restaurante din cauza lipsei produselor din pui. Richard Walker, director general al Iceland Foods, spune că s-a confruntat cu anularea comenzilor pentru pâine la aproximativ 100 de magazine, iar livrările de băuturi răcoritoare au scăzut cu 50%. Șeful rețelei de supermarketuri Co-op, Steve Murrells, subliniază că actuala lipsă de alimente este “cea mai gravă pe care a văzut-o vreodată”. 

Asociația rutieră de transport (RHA) estimează că în Marea Britanie există un deficit de peste 100.000 de șoferi de camioane, dintr-un total pre-pandemic de aproximativ 600.000. Datele Biroului britanic de Statistică (ONS) privind forța de muncă din al doilea trimestru arată că 14.000 de șoferi de camioane din UE și-au părăsit locurile de muncă din Marea Britanie până în iunie 2020, dar doar 600 s-au mai întors până în iulie 2021.

Crăciunul este după colț, iar în comerțul cu amănuntul începem să construim stocuri încă din septembrie, pentru o perioadă extrem de importantă a anului. Avem multe mărfuri de transportat de acum până la Crăciun, iar un lanț de aprovizionare puternic este vital pentru toată lumea. Motivul pentru care tragem un semnal de alarmă acum este că am avut deja anulat un Crăciun în ultimul moment și nu mi-ar plăcea ca acesta să fie și el problematic“, a spus Richard Walker.

Walker consideră că această situație nu este ”o consecință inevitabilă” a normelor de imigrare post-Brexit ale UE, ci o ”rană auto-provocată de eșecul guvernului de a aprecia importanța șoferilor și munca pe care o fac”. Deficitul de șoferi de camioane a fost cauzat de o combinație de reguli de imigrație post-Brexit, de restricții impuse odată cu pandemia și de măsuri privind autoizolarea. De asemenea, sunt voci care spun că, în plus, lanțurile de magazine nu îi stimulează destul pe angajații britanici. Trebuie să recrutăm mai mult pe plan intern, dar va dura. Între timp, ar trebui să includem șoferii străini pe lista lucrătorilor calificați”, mai spun proprietarii de magazine. Și Asociația britanică de procesare a cărnii a avertizat că producția riscă să fie blocată de lipsa personalului.

Surse alternative: The Guardian, BBC, The Times

Articole similare