UE a prezentat un pachet legislativ pentru combaterea schimbărilor climatice, cu scopul de a deveni neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon până în 2050. Prevede, printre alte, interzicerea vânzărilor de mașini noi diesel și pe benzină până în 2035.

ue-a-prezentat-un-pachet-legislativ-pentru-combaterea-schimbarilor-climatice,-cu-scopul-de-a-deveni-neutra-din-punct-de-vedere-al-emisiilor-de-carbon-pana-in-2050-prevede,-printre-alte,-interzicerea-vanzarilor-de-masini-noi-diesel-si-pe-benzina-pana-in-2035.

Planul denumit “Fit for 55” prevede impozitarea combustibilului pentru avioane și interzicerea efectivă a vânzărilor de mașini pe benzină și motorină în termen de 20 de ani. Principalele măsuri:

  • Limite mai stricte pentru emisiile de CO2 produse de mașini și interzicerea efectivă a vânzărilor de autoturisme noi pe benzină și motorină până în 2035.
  • O taxă pe combustibilul folosit în aviație și o scutire de taxe de 10 ani pentru alternativele cu emisii reduse de carbon.
  • Un așa-numit ”tarif de frontieră pentru carbon”, prin care li se va impune producătorilor din afara UE să plătească mai mult pentru importul de materiale precum oțelul și betonul.
  • Obiective mai ambițioase pentru extinderea energiei regenerabile în rândul Blocului comunitar.
  • Determinarea țărilor membre de a renova cât mai rapid clădirile care nu sunt considerate eficiente din punct de vedere energetic.

Măsurile vor crește probabil facturile pentru încălzirea caselor și costul zborurilor în UE, însă asistența financiară va fi disponibilă pentru ca oamenii să instaleze izolație și să facă alte modificări pe termen lung în casele lor.

Facem asta pentru o cauză bună, vrem să dăm umanității o șansă în această luptă”, a declarat Frans Timmermans, coordonatorul acțiunilor pentru climă al Comisiei Europene.

Un diplomat european a explicat pentru Reuters că succesul pachetului va fi asigurat de natura sa ”realistă și echitabilă”, care totodată nu este menită să destabilizeze economiile: Țelul este de a duce economiile la următorul nivel, nu de a le opri”.

Planurile au declanșat contradicții serioase la nivelul Comisiei Europene, brațul administrativ al blocului, pe măsură ce se făceau ultimele modificări, au declarat surse agenției de știri AFP.

Presa internațională arată că planul de măsuri se va lovi de rezistența principalilor jucători din industria auto sau a aviației, precum și de a liderilor politici ai țărilor din estul Europei, state puternic dependențe de resursele naturale neregenerabile. BBC notează că poate dura luni de zile până când decidenții de la nivelul Uniunii vor încheia negocierile în privința măsurilor. Apoi, zecile de proiecte vor trebui aprobate de Consiliului și Parlamentul European. 

Măsurile, considerate cel mai ambițios plan al UE de combatere a schimbărilor climatice, au fost denumite pachetul „Fit for 55”, deoarece pun blocul pe drumul cel bun pentru a-și îndeplini obiectivul în 2030 de reducere a emisiilor cu 55% față de nivelul din 1990. Până în 2019, UE a reușit să își reducă cu 24% volumul emisiilor poluante, față de nivelul din 1990.

Sursă: BBC.

Articole similare