Agenția Europeană a Medicamentului confirmă că există o legătură între vaccinul AstraZeneca și cazurile de cheaguri de sânge raportate după administrarea acestuia: “Aceste afecțiuni trebuie menționate ca posibile efecte adverse”.

agentia-europeana-a-medicamentului-confirma-ca-exista-o-legatura-intre-vaccinul-astrazeneca-si-cazurile-de-cheaguri-de-sange-raportate-dupa-administrarea-acestuia:-“aceste-afectiuni-trebuie-mentionate-ca-posibile-efecte-adverse”.

Într-un comunicat de presă Comitetul pentru siguranță (PRAC) al Agenției Europene a Medicamentului (EMA) a transmis că ”apariția cheagurilor de sânge la nivelul creierului trebuie incluse în prospectul vaccinului ca efecte adverse foarte rare”.

 ”O explicație plauzibilă pentru combinația de cheaguri de sânge și trombocite scăzute este un răspuns imun, care duce la o afecțiune similară cu cea observată uneori la pacienții tratați cu heparină (anticoagulant pentru tratarea trombozei)”, a mai transmis grupul de experți.

”Persoanele care au primit vaccinul ar trebui să solicite asistență medicală imediat dacă dezvoltă simptome ale acestei combinații de cheaguri de sânge și trombocite scăzute din sânge”, a mai transmis comitetul.

Directorul general al EMA, Emeer Cook, a precizat într-o conferință de presă că în continuare, beneficiile vaccinului AstraZeneca continuă să depășească riscurile. Cook a mai adăugat: ”asemenea cazuri sunt întâlnite la toate categoriile de persoane, indiferent de sex, vârstă sau istoric medical. Este important ca și persoanele vaccinate, dar și medicii, să monitorizeze în continuare aceste cazuri”.

PRAC a informat că cele mai multe cazuri au apărut la femei cu vârste sub 60 de ani, la circa două săptămâni după administrarea primei doze. Experții au analizat 62 de cazuri raportate începând cu 22 martie.

Anunțul vine după ce, ieri, Marco Cavaleri, șeful strategiei pentru vaccinuri din cadrul agenției, a spus că este ”clar că există o legătură” între vaccin și cazurile rare de tromboze, însă nu se cunoaște ce cauzează această reacție. De asemenea, mai multe state europene au suspendat utilizarea vaccinului produs de compania anglo-suedeză după decesul mai multor persoane din  cauza aparițieii unor cheaguri de sânge în urma administrării vaccinului.

Săptămâna trecută EMA a insistat că ”legătura cauzală cu vaccinul nu este dovedită” și a continuat să recomande oamenilor să se vaccineze. ”EMA este de părere că beneficiile vaccinului AstraZeneca în prevenirea COVID-19, cu riscul asociat de spitalizare și deces, sunt mai mari decât riscurile de efecte secundare”, susținea agenția într-un comunicat publicat pe 31 martie.

Coordonatorul campaniei de vaccinare, Valeriu Gheorghiță a spus ieri că până acum în România nu au fost confirmate cazuri de tromboze de sinus venos cerebral asociate cu vaccinarea. El a precizat că au fost semnalate șapte cazuri de tromboze, dintre care trei în urma administrării serului de la AstraZeneca, din 92 de reacții adverse post-vaccinare aflate în investigare până la 5 aprilie, însă nu s-a stabilit o legătură de cauzalitate. 

Comunicatul integral EMA (în limba engleză)

Articole similare