Canalul Suez. Autoritatea care administrează canalul atrage atenția că deblocarea este “din punct de vedere tehnic, foarte complicată” și ar putea dura zile întregi. Experții se așteaptă la o creștere puternică a prețurilor petrolului și mărfurilor.

canalul-suez-autoritatea-care-administreaza-canalul-atrage-atentia-ca-deblocarea-este-“din-punct-de-vedere-tehnic,-foarte-complicata”-si-ar-putea-dura-zile-intregi-expertii-se-asteapta-la-o-crestere-puternica-a-preturilor-petrolului-si-marfurilor.

Pilotul senior al autorității care administrează Canalul Suez (SCA) a declarat că operațiunea de a face ambarcațiunea să plutească din nou este “foarte complicată, din punct de vedere tehnic și ar putea dura zile întregi”. Fiecare zi care trece se traduce prin pierderi însemnate pentru comerțul mondial, întrucât circa 12% din volumul total al comerțului trece prin acest canal, iar zilnic trec mărfuri în valoare de zece miliarde de dolari.

Un alt reprezentant al SCA a precizat că în prezent sunt aproximativ 160 de nave care așteaptă eliberarea canalului și că marinarii iau în calcul ocolirea acestuia pe la Capul Horn (extremitatea sudică a continentului sud-american), care ar însemna o întârziere de 12 zile. De aceea, experții avertizează că există riscul ca prețul petrolului, al mărfurilor transportate pe calea apei, dar și al tarifelor pentru transport ar putea crește substanțial.

SCA a estimat că este nevoie de îndepărtarea a 15-20 de mii de metri cubi de nisip și noroi, pentru a crea o adâncime de 12-16 metri, care să permită navei Ever Given să plutească din nou. În acest sens acționează două ambarcațiuni specializate în săpături subacvatice (drage), încă o dragă de extragere a nisipului, nouă remorchere și patru excavatoare pe malul canalului.

În urmă cu două zile, Canalul Suez, calea navigabilă de legătură comercială între Europa și Asia, a rămas blocată după ce nava Ever Given, lungă de 400 de metri și lată de 59, a fost lovită de o furtună puternică și s-a împotmolit.

Canalul Suez a fost dat în folosință în 1869, și a mai fost închis între 1956 și 1957 (Criza Suezului), dar și între 1967 și 1975, după ce Israelul a ocupat peninsula Sinai. Analiștii spun că blocajul de acum are un impact mult mai mare, deoarece volumul schimburilor între Europa și Asia a crescut substanțial față de secolul trecut.

Sursă: CNN.

Articole similare