Analiză DW: Rusia distorsionează semnalele GPS din zona Mării Negre. Specialiștii spun că, dincolo de protejarea obiectivelor strategice, ar putea fi vorba și despre apărarea intereselor personale ale lui Vladimir Putin.

analiza-dw:-rusia-distorsioneaza-semnalele-gps-din-zona-marii-negre-specialistii-spun-ca,-dincolo-de-protejarea-obiectivelor-strategice,-ar-putea-fi-vorba-si-despre-apararea-intereselor-personale-ale-lui-vladimir-putin.

Rusia este suspectată de mai mult timp că bruiază sistemele de satelit din Marea Neagră sau chiar le falsifică. Deutsche Welle arată că situația ar avea legătură și cu palatul de la Marea Neagră, din apropierea stațiunii Gelendzhik, despre care activistul și opozantul  lui Putin, Aleksei Navalnîi, recent încarcerat, susține că aparține președintelui rus.

Kremlinul a respins acuzațiile, iar un oligarh apropiat de Putin a afirmat că el este proprietarul construcției, pe care vrea s-o transforme în hotel. Cert este că semnalele de la sistemele globale de navigație prin satelit din vecinătate par a fi des interferate sau distorsionate.

În primăvara anului 2019, Centrul pentru Studii Avansate de Apărare (C4ADS) din Washington a publicat un raport privind activitatea de falsificare în Rusia, Crimeea și Siria. După evaluarea surselor publice, a datelor din sistemele automate de identificare a navelor (AIS) și a unui receptor GPS instalat pe Stația Spațială Internațională (ISS), s-a concluzionat că Rusia s-a aflat în spatele tehnicilor de falsificare, care erau utilizate la o scară mai largă decât se anticipa, pentru a-și proteja VIP-urile și obiectivele strategice.

Totodată, în iunie 2017, un petrolier care naviga sub pavilion francez, aflat în drum spre portul rus Novorossiysk, a primit un avertisment GPS că se afla la Aeroportul Gelendzhik, la aproximativ 26 de kilometri sud-est de locația în care se afla de fapt. Căpitanul a contactat alte nave din zonă și s-a dovedit că se confruntau cu aceeași problemă. Administrația maritimă a SUA a trimis ulterior un avertisment navelor din acea parte a Mării Negre.

Christoph Günther, de la Centrul Aerospațial german, a explicat că aceste forme de atac prin semnalele false sunt mimate și transmise către un receptor care le interpretează greșit ca fiind autentice. “Spoofing-ul” poate afecta orice sistem global de navigație prin satelit (GNSS), inclusiv Sistemul Global de Poziționare al SUA (GPS), GLONASS din Rusia sau Galileo din UE, care “transmit semnale pentru uz public, de exemplu în telefoanele mobile”.

Astfel de tehnici sunt strict interzise, ​​cu excepția cazului în care există o urgență de securitate națională. Însă peste 4.600 de evenimente de distorsionare a semnalului au fost înregistrate în zonă între 2016 și 2018.

Günther a menționat că bruiajul ar putea avea legătură cu reglementările privind dronele, care “reprezintă un pericol pentru traficul aerian și nu au voie să zboare în apropierea aeroporturilor” și trebuie să aterizeze automat imediat ce sunt receptate în vecinătate, așa că „Acest lucru este în mod evident exploatat de forțele de securitate individuale care utilizează dispozitive de falsificare ce transmit semnale care corespund unui aeroport. Chiar dacă o dronă nu aterizează, continuă să afișeze aceeași poziție. Deci nu mai poate fi direcționată, dar o navă nu poate ancora la un aeroport”. Cu alte cuvinte, Rusia folosește spoofing-ul pentru a descuraja atacurile cu drone, iar navele sunt doar daune colaterale.

Și garda de Coastă a SUA a semnalat că există probleme de bruiaj în zona Mării Negre și cea a Mediteranei, care pun în pericol siguranța navigației.

Analiza completă pe Deutsche Welle

Articole similare